روزانه های یک مادر

روزهای مادری

روزانه های یک مادر

روزهای مادری

مسافر

عازم سفرم...دو روز دیگه دارم می رم جایی که ۱۲ سال پیش رفته بودم ...اوون روزها فکر نمی کردم روزی برای دیدن همسرم به اونجا برم...نمی دونم چقدر تغییر کرده.. ولی دلم برای دیدن اقیانوس تاپ تاپ می کنه... 

من و گل پسر داریم می ریم جایی که همسر توش کار می کنه... یک اقامت یک هفته ای دارم اونجا و بر می گردم... پسرک خوشحاله ولی نمی تونه تصور کنه چه جور به این مسافرت می ره... برگشتم می نویسم.. 

پی نوشت: 

این روزها نمی دونم چرا حرف زدنم نمی یاد. نه اینکه چیزی برای گفتن نباشه اما جملات برای نوشتن ردیف نمی شن...

نظرات 4 + ارسال نظر

درختان سبز و معرفت کردگار
نگاهی به آیات و روایات مربوط به محیط زیست در اسلام

در قرآن کریم بیش از 750 آیه به پدیده‌های طبیعی اشاره دارد و بیش از ده درصد آیات این کتاب به موضوع طبیعت اختصاص یافته است. در این کتاب آسمانی از زوایای گوناگون به طبیعت نگاه شده و به برخی از پدیده‌ها مانند انجیر و زیتون، خورشید و ماه، روز و شب، آسمان و زمین، صبحگاهان و شامگاهان و ستارگان و... سوگند یاد شده است.

قرآن کریم
در قرآن کریم اشارات مستقیمی به گیاهان و به خصوص درخت‌ها شده است که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌آوریم.
«گیاه و درخت او را سجده می‌کنند... زمین را برای مردم قرار داد. در آن میوه‌هاست و نخل‌هایی با خوشه‌هایی که در غلافاند و دانه‌هایی که همراه با کاهاند و گیاهان خوش بو، پس کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید.»( الرحمان/ 3- 6- 10)
«خداست که آن آسمان‌ها و زمین را آفرید و از آسمان آب [باران] فروفرستاد، پس به آن آب از میوه‌ها برای شما روزی پدید آورد.»(ابراهیم/32)
«از آسمان آبی با برکت فرود آوردیم، پس بدان بوستان‌ها و دانه‌های درو کردنی [مانند جو و گندم و...] رویانیدیم و نیز درختان خرمای بلند را که میوه‌های برهم نشانده دارند تا روزی بندگان باشند.»( ق/9-11)
«همانا ما آب [باران] را فرو باریدیم، باریدنی، پس زمین را شکافتیم شکافتنی پس در آن دانه‌ها رویانیدیم و انگور و سبزی و درخت زیتون و خرما و بوستان‌های پر درخت و میوه و علف تا بهره‌ای برای شما و چارپایان باشد.»( عبس/25-33)
«اوست خدایی که درختان خود برافراشته و ناخودرو را آفرید... اسراف نکنید به درستی خدا اسراف‌کاران را دوست ندارد.»
( انعام/141)
در آیات مذکور به موضوعاتی مانند گیاهان، رزق و نعمت‌های الهی، جنگل و مراتع و ارزش و اعتبار آن‌ها و میوه‌ها و استفاده از آنان، یاد کرد گیاهان و خواص میوه‌ها اشاره شده است.
در قرآن کریم در مجموع از گیاه با عنوان «نبات» بیش از 20 بار و نیز از درخت با عنوان «شجره» بیش از 20 بار و از میوه به عنوان «فاکهه» و «ثمر» بیش از 30 بار و از برگ درخت به عنوان «ورق» 3 بار و از بذر حبوبات با عنوان «حب» بیش از 10 بار و از زراعت و کشاورزی به عنوان «زرع» 9 بار و از سبزی با عنوان «قضب» و «بقل» 2 بار یاد شده است. افزون بر آن در قر آن از گیاهان، درختان و میوه‌های خاص نیز چون انار (رمان)، انجیر (تین)، انگور (عنب)، پیاز (بصل)، ترنجبین (منّ)، حنا (کافور)، خرما (رطب)، درخت خرما (نخل و نخیل)، و زیتون و سدر و... یاد شده است.

اهمیت درختان و گیاهان در کلام معصومان(ع)
در اسلام درخت‌کاری و باغ‌داری فضیلت فراوان دارد، زیرا درخت برای انسان آفریده شده و وسیله برآوردن نیازهای مادی و روانی اوست. بر این اساس پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) مسلمانان را به درخت‌کاری تشویق کرده‌اند.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر مسلمانی که درختی بکارد یا کشاورزی کند، در برابر هر مقدار از آن‌که انسان، پرنده یا حیوانی بخورد، خداوند پاداشی مثل صدقه به وی خواهد داد.»
امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند:«خداوند درخت را برای انسان آفرید، از این رو او باید درخت بکارد و آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.»
در روایت دیگری حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:«هر کس درختی بکارد و از آن محافظت کند تا ثمر دهد، خداوند به اندازه ثمر آن به وی پاداش خواهد داد.»
در حدیثی امام صادق (ع) می‌فرماید: «کشاورزی کنید و درخت بکارید که هیچ عملی از آن جلال تر و زیباتر نیست.»
در روایتی از پیامبر خدا(ص) چنین آمده است:«اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرارسد و یکی از شما، نهالی در دست داشته باشد، اگر به قدر کاشتش فرصت دارید، نباید فرصت را از دست دهید و آن درخت را بکارد.»
بر پایه روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «.... کسی که بدون ظلم و تعدی به دیگری درختی بکارد تا زمانی که یکی از مخلوقات خدا از آن بهره برد، خداوند به وی پاداش خواهد داد.»
امام صادق (ع) فرمودند: «مومن پس از مرگ از شش خصلت سود می‌برد که یکی درختی که کاشته است.»
بر طبق روایتی دیگر، همه پیامبران و جانشینان آن‌ها و انسان‌های شایسته درخت‌کاری یا کشاورزی می‌کردند. راوی می‌گوید: «امام کاظم(ع) را دیدم که در زمینی کشاورزی یا درخت‌کاری می‌کرد و عرق از دو پای مبارک آن حضرت سرازیر بود. گفتم: فدایتان شوم غلامان کجایند [چرا شما با این سختی کار می‌کنید و آن را به دیگران وا نمی‌گذارید؟] امام در پاسخ فرمودند: آنان که از من و پدرم بهتر بودند، در زمین کار می‌کردند. گفتم: آنان کیستند؟ فرمود: پیامبر خدا(ص) و امیرمومنان علی(ع) و همه پدرانم با دستان خود در زمین کار می‌کردند و این عمل پیامبران، رسولان و جانشینان آنان و بندگان شایسته خداست.»

قطع درختان از نگاه معصومان
بزرگان دین همواره مسلمانان را به حفظ درختان تشویق می‌کردند و ما را از قطع کردن آن بر حذر می‌داشتند.
امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: «پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید.»
امام صادق(ع) در این مورد فرمودند: «قطع بی‌رویه درختان میوه‌دار، عذاب سخت الهی را در پی دارد.»
رسول خدا (ص) رزمندگان اسلام را به پرهیز از قطع درختان در جنگ تشویق و توصیه می‌فرمود: «به هیچ وجه درختان و نخل‌ها را قطع نکنید.» ونیز حضرت فرمودند: «درختان را آتش مزنید و آن‌ها را با آب ویران نکنید.»
وقتی قطع درختان در زمان جنگ نیز جایز نیست، مسلما چنین امری در زمان صلح و آرامش بسیار ناپسند و ناروا خواهد بود.
پیامبر اسلام(ص) درباره قطع درخت سدر که در سرزمین عربستان فراوان یافت می‌شود، فرمودند:«هرکس درخت سدر را قطع کند، خداوند با سر او را در آتش خواهد انداخت.»



مهسا چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:04 ق.ظ http://vibre4sky.blogsky.com

خوش بگذره عزیزم..
منتظرتیم

جنس مونث پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:49 ق.ظ

سلام دوست خوبم .
ان شا الله هر جا هستی و میری و خوش باشی و سلامت.
بدون همیشه بیادتم و همیشه دعا گوت .

اندر احوالات دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:13 ب.ظ http://andarahvalat30.blogfa.com

خوش گذشت؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد